Post 7.18
Naam:
Locatie:
Aan de kustweg, op de grens tussen de bataljonsvakken van Dutchbatt
en Fijibatt.
Functie:
Post met roadblock. Tussen 7.18 en Tyre lag alleen nog een roadblock
van Fijibatt (1.2), dus in feite was 7.18 de eerste grotere post ten
zuiden van de Tyre-pocket.
Bezetting:
Charlie-cie
omvang bezetting onbekend
Vanuit 7.18 werd ook de veel verder gelegen post 7.1A bemand.
Subposten/roadblocks:
7.1A, 7.18A
Beschrijving/huisvesting:
7.18 begon met een aantal tenten en een huis langs de weg
(foto: Peter Puijk).
Vrijwel
direct werd daar een roadblock met DEPS gebouwd. Naast het roadblock
volgde al snel een tweede gebouw. Ook werden in een later stadium
twee prefabs neergezet. (foto Bert Meijer)
Geschiedenis
Voor Dutchbatt:
Post 7.18 bestond nog niet onder Frenchbatt.
Dutchbatt/Dutchcoy:
7.18 heeft gedurende bijna de hele aanwezigheid van zowel Dutchbatt
als (sinds oktober 1983) DIC gefunctioneerd als Nederlandse post.
Onder DIC IV bestond de post niet meer.
Na Dutchbatt/Dutchcoy
In april 1985 vindt een verschuiving plaats van de AO van Nepbatt
(dat -met uitzondering van het compagniesvak van de Charlie-cie
vrijwel het gehele voormalige bataljonsvak van
Dutchbatt
beslaat). Hierbij wordt ook de AO van DIC iets kleiner en gaat post
7.18 naar Nepbatt. Bij de Nepalezen wordt de post omgenummerd naar
5.1.
Als enkele maanden later DIC wordt teruggetrokken, dan neemt
Nepbatt het grootste deel van de AO van DIC over. Fijibatt op haar
beurt krijgt de kuststrook erbij. Post 7.18 veranderd andermaal van
bezetting en krijgt nu een Fiji-bezetting en een Fiji-nummer (1.23).
In juli 1989 verschuift posst 1.23 (dus de voormalige 7.18) naar een
locatie verder landinwaarts. Daarmee wordt dus de aanwezigheid van
een Unifilpost op de locatie van de voormalige post 7.18 definitief
beëndigd.
Nu (vanaf 2010):
onbekend
Bezoekmogelijkheden:
De kustweg kan gewoon worden bereden. Het is echter niet goed te
zien waar 7.18 heeft gelegen.
informatie geleverd
door: André Tobä.