Post 7.7(2)
Naam:
Zibqin
Locatie:Gelegen aan de 'road under construction', iets ten noordwesten van Zibqin.
Locatie:Gelegen aan de 'road under construction', iets ten noordwesten van Zibqin.
Functie: onbekend
Bezetting:
1979
In eerste instantie is op 7.7 het verkenningspeloton gestationeerd.
1980
Op 1 februari 1980 verhuist dit peloton, in het kader van de hergroepering, naar Al Yatun. Hoe groot de bezetting is als het een mortierpost van de Charlie wordt is onbekend.
1983
Begin 1983 of iets eerder wordt de bezetting ingekrompen. Mogelijk is dat i.v.m. de verhuizing van twee mortieren naar 7.8. Later in 1983 wordt de bezetting van de post weer uitgebreid naar 13 man. Uiteindelijk gaat, bij de terugtrekking van Dutchbatt, de bezetting naar 7.24 aan de kustweg.
Subposten: 7.7A
Bezetting:
1979
In eerste instantie is op 7.7 het verkenningspeloton gestationeerd.
1980
Op 1 februari 1980 verhuist dit peloton, in het kader van de hergroepering, naar Al Yatun. Hoe groot de bezetting is als het een mortierpost van de Charlie wordt is onbekend.
1983
Begin 1983 of iets eerder wordt de bezetting ingekrompen. Mogelijk is dat i.v.m. de verhuizing van twee mortieren naar 7.8. Later in 1983 wordt de bezetting van de post weer uitgebreid naar 13 man. Uiteindelijk gaat, bij de terugtrekking van Dutchbatt, de bezetting naar 7.24 aan de kustweg.
Subposten: 7.7A
foto
1: Pieter Mielen
foto 2: Pieter Mielen
foto 3: Pieter Mielen
foto 4: Pieter Mielen
foto 5: Pieter Mielen
foto 6: Pieter Mielen
foto 7: Bert Meijer
foto 8: Bert Meijer
foto 2: Pieter Mielen
foto 3: Pieter Mielen
foto 4: Pieter Mielen
foto 5: Pieter Mielen
foto 6: Pieter Mielen
foto 7: Bert Meijer
foto 8: Bert Meijer
Beschrijving huisvesting
1979
Zoals al bij 7.7(1) beschreven, is de post in de vorm van een aantal boogtenten eerst ingericht op de oude locatie. Na circa 1 maand werd de post in april 1979 verplaatst naar de nieuwe locatie. Nog in 1980 is het een modderbende, maar dat wordt al snel verbeterd.
1982
Foto 1 toont de mortieropstelling aan de oostelijke ingang zien, met de mortieropstelling aldaar en het winkeltje dat een local daar had gebouwd.
Foto 2 geeft een overzicht van de hele post in 1982.
En foto nummer 3is ook weer uit 1982 en laat de beide legeringsprefabs wat beter zien. De daken daarvan zijn op
foto 2 nog net zichtbaar, rechts van het hoofdgebouw.
Foto 4 laat het 'Hilton Hotel' zien: de eetzaal/ontspannings-ruimte/voorraadruimte van de post.
En laat in 1982: foto 5. De 'road under construction' wordt dansterk verbeterd. Een verbetering die ook goed zichtbaar is op de post zelf. Hier opnieuw de oostelijke uitgang. Het winkeltje van de local moest wijken voor de wegwerkzaamheden, maar de genie bouwde voor hem een nieuw winkeltje (nog niet links zichtbaar).
Geschiedenis:
Voor Dutchbatt
Post 7.7 was al onder hetzelfde nummer in gebruik bij Frenchbatt.
Dutchbatt/Dutchcoy:
1979
Op 14 maart 1979 neemt Dutchbatt post 7.7 over van Frenchbatt. In 1979 wordt hier het verkenningspeloton gelegerd.
1980
Op 1 februari 1980 worden er, in het kader van een hergroepering, mortieren van de PaOstcie gestationeerd, ondermeer om lichtsteun te geven aan de Charlie. Deze mortieren zijn oorspronkelijk afkomstig van 7.19, welke post op die datum wordt opgeheven.
Vanaf 7.7 vindt uitgebreid patrouillegang plaats. Dit jaar gaat het daarbij vooral om patrouilles richting 7.15 ('het paradijs' in de wadi).
1981
De post is ook eindpunt van patrouilles die, via 7.9, afkomstig zijn van 7.23.
1982
Dit jaar bezoekt Force Commander, generaal Callaghan, de post. (zie foto 6)
1983
Twee van de mortieren die in 1980 zijn geplaatst, schuiven dat jaar weer door naar post 7.8.
De patrouillegang vanaf 7.7 is nu verlegd naar andere posten. Zo is er een patrouille naar 7.23 (een nachtpatrouille) en onder andere nog een (dag)patrouille
naar 7.8.
Na Dutchbatt/Dutchcoy
Als Dutchbatt in 1983 vertrekt, neemt DIC alleen de AO van de Charlie over. Post 7.7 gaat dan naar Fijibatt, waarbij het postnummer wijzigt in 1.26. Na een kort intermezzo bij de Fiji`s nemen begin 1985 de Nepalezen de post over.
De nummering verandert ook nu weer en wel in 5.3. Gelet op de informatie op de Unifil-kaarten was in de jaren negentig de functie van de post verwaterd tot die van een roadblock.
Met het vertrek van de Israëlische troepen in 2000, wordt de post opgeheven. Vanaf ca. 2008 is er vlakbij de oorspronkelijke locatie weer een Unifil-post in gebruik genomen met nummer 2.2. Deze post staat aangegeven op de kaarten en is goed te zien op google earth.
Nu (vanaf 2010)
Zoals hierboven al vermeld, is er vlakbij de locatie van 7.7 weer een post (2.2) in gebruik genomen.
Bij het bezoek ter plekke is op de precieze locatie van 7.7 in het veld alleen nog een klein hokje te zien (foto 7). Dit staat echter een eind van de weg, dus het is de vraag of het nog onderdeel uitmaakte van de oorspronkelijke, Nederlandse, post.
Een tweede foto (foto 8) toont een stukje van de weg (de voormalige 'road under construction') zoals hij er nu uitziet. Het is goed te zien dat de bebouwing van Zibqin inmiddels een stuk is opgerukt.De 'muur' die rechtsboven de jeep zichtbaar is tussen de beplanting, is de hesco-wall van post 2.2.
Bezoekmogelijkheden
De 'road under construction', al jaren geleden geasfalteerd, is gewoon te berijden. Van de oorspronkelijke post (mogelijk m.u.v. foto 7) niets meer terug te vinden.
Informatie geleverd door Pieter Mielen
1979
Zoals al bij 7.7(1) beschreven, is de post in de vorm van een aantal boogtenten eerst ingericht op de oude locatie. Na circa 1 maand werd de post in april 1979 verplaatst naar de nieuwe locatie. Nog in 1980 is het een modderbende, maar dat wordt al snel verbeterd.
1982
Foto 1 toont de mortieropstelling aan de oostelijke ingang zien, met de mortieropstelling aldaar en het winkeltje dat een local daar had gebouwd.
Foto 2 geeft een overzicht van de hele post in 1982.
En foto nummer 3is ook weer uit 1982 en laat de beide legeringsprefabs wat beter zien. De daken daarvan zijn op
foto 2 nog net zichtbaar, rechts van het hoofdgebouw.
Foto 4 laat het 'Hilton Hotel' zien: de eetzaal/ontspannings-ruimte/voorraadruimte van de post.
En laat in 1982: foto 5. De 'road under construction' wordt dansterk verbeterd. Een verbetering die ook goed zichtbaar is op de post zelf. Hier opnieuw de oostelijke uitgang. Het winkeltje van de local moest wijken voor de wegwerkzaamheden, maar de genie bouwde voor hem een nieuw winkeltje (nog niet links zichtbaar).
Geschiedenis:
Voor Dutchbatt
Post 7.7 was al onder hetzelfde nummer in gebruik bij Frenchbatt.
Dutchbatt/Dutchcoy:
1979
Op 14 maart 1979 neemt Dutchbatt post 7.7 over van Frenchbatt. In 1979 wordt hier het verkenningspeloton gelegerd.
1980
Op 1 februari 1980 worden er, in het kader van een hergroepering, mortieren van de PaOstcie gestationeerd, ondermeer om lichtsteun te geven aan de Charlie. Deze mortieren zijn oorspronkelijk afkomstig van 7.19, welke post op die datum wordt opgeheven.
Vanaf 7.7 vindt uitgebreid patrouillegang plaats. Dit jaar gaat het daarbij vooral om patrouilles richting 7.15 ('het paradijs' in de wadi).
1981
De post is ook eindpunt van patrouilles die, via 7.9, afkomstig zijn van 7.23.
1982
Dit jaar bezoekt Force Commander, generaal Callaghan, de post. (zie foto 6)
1983
Twee van de mortieren die in 1980 zijn geplaatst, schuiven dat jaar weer door naar post 7.8.
De patrouillegang vanaf 7.7 is nu verlegd naar andere posten. Zo is er een patrouille naar 7.23 (een nachtpatrouille) en onder andere nog een (dag)patrouille
naar 7.8.
Na Dutchbatt/Dutchcoy
Als Dutchbatt in 1983 vertrekt, neemt DIC alleen de AO van de Charlie over. Post 7.7 gaat dan naar Fijibatt, waarbij het postnummer wijzigt in 1.26. Na een kort intermezzo bij de Fiji`s nemen begin 1985 de Nepalezen de post over.
De nummering verandert ook nu weer en wel in 5.3. Gelet op de informatie op de Unifil-kaarten was in de jaren negentig de functie van de post verwaterd tot die van een roadblock.
Met het vertrek van de Israëlische troepen in 2000, wordt de post opgeheven. Vanaf ca. 2008 is er vlakbij de oorspronkelijke locatie weer een Unifil-post in gebruik genomen met nummer 2.2. Deze post staat aangegeven op de kaarten en is goed te zien op google earth.
Nu (vanaf 2010)
Zoals hierboven al vermeld, is er vlakbij de locatie van 7.7 weer een post (2.2) in gebruik genomen.
Bij het bezoek ter plekke is op de precieze locatie van 7.7 in het veld alleen nog een klein hokje te zien (foto 7). Dit staat echter een eind van de weg, dus het is de vraag of het nog onderdeel uitmaakte van de oorspronkelijke, Nederlandse, post.
Een tweede foto (foto 8) toont een stukje van de weg (de voormalige 'road under construction') zoals hij er nu uitziet. Het is goed te zien dat de bebouwing van Zibqin inmiddels een stuk is opgerukt.De 'muur' die rechtsboven de jeep zichtbaar is tussen de beplanting, is de hesco-wall van post 2.2.
Bezoekmogelijkheden
De 'road under construction', al jaren geleden geasfalteerd, is gewoon te berijden. Van de oorspronkelijke post (mogelijk m.u.v. foto 7) niets meer terug te vinden.
Informatie geleverd door Pieter Mielen