Post 7.7
Naam: Zibqin
Locatie:
Gelegen aan de 'road under construction', iets ten noordwesten van
Zibqin.
Functie:
Onbekend.
Bezetting:
1979
In eerste instantie is op 7.7 het verkenningspeloton gestationeerd.
1980
Op 1 februari 1980 verhuist dit peloton, in het kader van de
hergroepering, naar Al Yatun.
Hoe groot de bezetting is als het
een mortierpost van de Charlie wordt is onbekend.
1983
Begin 1983 of iets eerder wordt de bezetting ingekrompen. Mogelijk
is dat i.v.m. de verhuizing van twee mortieren naar 7.8. Later in 1983 wordt
de bezetting van de post weer uitgebreid naar 13 man. Uiteindelijk gaat,
bij de terugtrekking van Dutchbatt, de bezetting naar 7.24 aan de
kustweg.
Subposten/roadblocks:
7.7A
Beschrijving/huisvesting:
1979
De post begint met alleen aantal boogtenten, maar werd al snel
uitgebreid met enkele gehuurde huizen. Nog in 1980 is het een
modderbende op de post, maar later wordt dit verbeterd.
1982
De foto rechts laat de situatie aan de oostelijke uitgang zien,
begin 1982 (foto Pieter Mielen).
De foto links toont de
mortieropstelling aldaar en het winkeltje dat een local daar had
gebouwd (foto Pieter Mielen).
En
hier, wederom rechts, een overzicht van de post, zoals deze er toen
uit zag (foto Pieter Mielen).
De
foto hier links laat de beide legeringsprefabs zien, waarvan de
daken op de overzichtsfoto net zichtbaar zijn
(foto Pieter Mielen).
En
rechts het 'Hilton Hotel' van post 7.7: de eetzaal /
ontspanningsruimte / voorraadruimte (foto
Pieter Mielen).
Later
in 1982 werd de 'Road under construction' verbeterd. Dit was ook te
zien op het terrein van 7.7 zelf. Het winkeltje bij de oostelijke
uitgang moest voor de wegverbetering wijken, maar het geniepeloton
bouwde een nieuw winkeltje voor hem (foto
Pieter Mielen).
Geschiedenis
Voor Dutchbatt:
Post 7.7 was al onder hetzelfde nummer in gebruik bij Frenchbatt.
Dutchbatt/Dutchcoy:
Op 14 maart 1979 neemt Dutchbatt post 7.7 over van Frenchbatt.
In
1979 wordt op 7.7 het verkenningspeloton gelegerd.
Op 1 februari
1980 worden er, in het kader van een hergroepering, op 7.7 mortieren
van de PaOstcie
gestationeerd , ondermeer om lichtsteun te geven aan de Charlie. Deze mortieren zijn
afkomstig van 7.19, welke post op die datum wordt opgeheven.
Twee
daarvan verhuizen in 1983 naar 7.8.
In 1982 wordt de post bezocht
door Force Commander, generaal Callaghan (foto
Pieter Mielen).
Vanaf 7.7 vindt
uitgebreid patrouillegang plaats. In 1980 is dat vooral richting
7.15 ('het paradijs' in de wadi). In 1983 gaat het om patrouillegang
naar 7.23 (nachtpatrouille) en onder andere naar 7.8
(dagpatrouille). Ook is de post eindpunt van onder meer patrouilles
vanaf 7.23 via 7.9 (1981).
Na Dutchbatt/Dutchcoy
Als Dutchbatt in 1983 vertrekt en DIC het overneemt, gaat de post
naar Fijibatt, waarbij het postnummer wijzigt in 1.26. Na een kort
intermezzo bij de Fiji's nemen begin 1985 de Nepalezen de post over.
De nummering verandert nu in 5.3. Gelet op de informatie op de
Unifil-kaarten was in de jaren negentig de functie van de post
verwaterd tot die van een roadblock. Met het vertrek van de
Israëlische troepen in 2000, wordt de post opgeheven. Het lijkt er
echter op dat de post vanaf 2006 weer in gebruik genomen: als dat zo
is, dan heeft hij nu nummer 2.2. Het is echter onduidelijk welk
bataljon hier nu zijn troepen heeft.
Nu (vanaf 2010):
Mogelijk nog steeds in gebruik als
post 2.2.
Bezoekmogelijkheden:
De 'road under construction' is al in de jaren '80 geasfalteerd. Of
de locatie van de post nog te betreden is, is niet bekend.
informatie geleverd
door: Pieter van Mielen.